Το Χωροταξικό τουρισμού αλλάζει κάτι και στην περιοχή Ελειού - Πρόννων; Μερικά σχόλια.

Θετική σε πρώτη ανάγνωση η αναφορά στις ιχθυοκαλλιέργειες.

Προωθούνται οι αναβαθμίσεις υφιστάμενων τουριστικών μονάδων ή η απόσυρσή τους.

Το σχέδιο ζητεί να μελετηθούν και να προταθούν οι βέλτιστες θέσεις τουριστικών λιμένων. Μήπως επιτέλους κάποιος αρμόδιος φορέας πρέπει να προτείνει την ένταξη του λιμανιού του Πόρου σε αυτή τη λίστα; Από μόνο του πάντως αποκλείεται να μπει...

Εισάγονται η έννοιες του αλιευτικού και του καταδυτικού τουρισμού. Τα Κάκκαβα, τα πολλά ναυάγια και οι γεωλογικοί σχηματισμοί του βυθού, καθιστούν την περιοχή μας ιδανική, αρκεί να υπάρχει συγκεκριμένη πολιτική αύξησης (και όχι εξολόθρευσης) των αλιευμάτων.

Επίσης στο σχέδιο, στις περιοχές που προτείνονται για δημιουργία εγκαταστάσεων γκολφ συμπεριλαμβάνεται και η Κεφαλονιά, με την περιοχή μας να έχει το μεγαλύτερο υδατικό δυναμικό. Το αν ταιριάζουν εγκαταστάσεις γκολφ στο νησί είναι μια άλλη, ευρύτερου χαρακτήρα συζήτηση.

Συγκεκριμένα μερικές από τις προτεινόμενες αλλαγές:

Ξενοδοχεία:
Στις αναπτυσσόμενες τουριστικά περιοχές όπου ανήκει και η δική μας,
προωθούνται οργανωμένοι υποδοχείς, γίνεται αύξηση της αρτιότητας στην εκτός σχεδίου δόμηση από 15 σε 20 στρέμματα, ενώ γίνεται ειδική αναφορά και σε μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας.

Ως προς την κατασκευή νέων καταλυμάτων 3, 4 και 5 αστέρων: 
i) εντός σχεδίου, εντός ορίων οικισμών και εντός ζωνών χρήσεων γης που επιτρέπουν τη χωροθέτηση τουριστικών δραστηριοτήτων με τους εκάστοτε ισχύοντες όρους δόμησης.
ii) Εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών περιοχές η δόμηση κύριων τουριστικών καταλυμάτων είναι δυνατή σε γήπεδα ελάχιστης επιφάνειας είκοσι (20) στρεμμάτων και με μέγιστη πυκνότητα 8, 9 και 10 κλίνες / στρέμμα για ξενοδοχεία 5, 4 και 3 αστέρων αντιστοίχως. 
Επιπρόσθετα:
  • Παροχή κινήτρων για εκσυγχρονισμό υφισταμένων τουριστικών μονάδων παρόντος με παράλληλη αναβάθμιση σε τύπους και τάξεις καταλυμάτων (3, 4 και 5 αστέρες) ή επέκταση αυτών (υπό προυποθέσεις) και συμπληρώσεις με ειδικές τουριστικές υποδομές.
  • Παροχή κινήτρων για μερική ή ολική απόσυρση μη αξιόλογων, απαξιωμένων ή εγκαταλελειμμένων κτιρίων και εγκαταστάσεων χρήσης τουρισμού, συνδυαζόμενη με τη σκοπιμότητα χορήγησης νέων αδειών, καθώς και παροχή κινήτρων για κατεδάφιση μη αξιόλογων ή μη απαραίτητων ή εγκαταλελειμμένων κτιρίων που προσβάλλουν το τοπίο.


Τη δυνατότητα δημιουργίας εγκαταστάσεων για την εξυπηρέτηση κρουαζιερόπλοιων σε νέες θέσεις στην Αττική και την υπόλοιπη Ελλάδα προβλέπει το υπό διαβούλευση ειδικό χωροταξικό για τον τουρισμό. Επίσης λαμβάνει ειδική μέριμνα για τον τουρισμό με σκάφη αναψυχής, τον αλιευτικό και τον καταδυτικό τουρισμό. Παράλληλα, διευρύνει τις θέσεις χωροθέτησης γηπέδων γκολφ ακόμα και σε άνυδρες περιοχές, κατ’ απαίτηση της τουριστικής βιομηχανίας.

Το σχέδιο υπουργικής απόφασης, που δόθηκε προχθές σε διαβούλευση (βλ. «Κ» 7.6.13) δίνει, μεταξύ άλλων, τις νέες στρατηγικές κατευθύνσεις και για τον θαλάσσιο τουρισμό, ως εξής:

Κρουαζιέρα
Το σχέδιο προβλέπει (δηλαδή ουσιαστικά επιτρέπει) τη δημιουργία πυλών εισόδου επιβατών κρουαζιέρας (home ports) σε περιοχές με διεθνή αεροδρόμια. Επίσης προβλέπει τη δημιουργία εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης κρουαζιέρας (ports of call) κατά προτεραιότητα στις εξής περιοχές: Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Κατάκολο, Ρόδο, Βόλο, Καβάλα, Κω, Πάτμο, Μύκονο, Σαντορίνη, Καλαμάτα, Κέρκυρα και Κρήτη. Επίσης, ειδικά για την Αττική αναφέρεται στη «διερεύνηση της δυνατότητας δημιουργίας εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης επιβατών κρουαζιέρας στον Πειραιά, στο Λαύριο (σ.σ. που έχουν ήδη θεσμοθετημένη αυτή τη δυνατότητα) και στην ευρύτερη περιοχή του Φαληρικού Ορμου). Ετσι, επιβεβαιώνοντας τα ρεπορτάζ της «Κ», η δημιουργία εγκαταστάσεων κρουαζιέρας στην περιοχή του Φαλήρου εμφανίζεται για πρώτη φορά και σε θεσμικά κείμενα, λίγο πριν από την προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού από το υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών. Η αναφορά αυτή ήταν αναγκαία, καθώς το ισχύον ρυθμιστικό σχέδιο της Αθήνας δεν προβλέπει λιμενικές εγκαταστάσεις στο Φάληρο.

Σκάφη αναψυχής
Το σχέδιο προβλέπει τη διαμόρφωση 9 ζωνών ναυσιπλοΐας αναψυχής: Θερμαϊκός - βόρειες Σποράδες, Θρακικό πέλαγος - βόρειο Αιγαίο, Κεντρικό- ανατολικό Αιγαίο, Νοτιοανατολικό Αιγαίο - Δωδεκάνησα, Κρήτη, Κυκλάδες, Νότια Πελοπόννησος, Σαρωνικός - Αργολικός, Ιόνιο Πέλαγος, Κορινθιακός. Παράλληλα ζητεί να μελετηθούν και να προταθούν οι βέλτιστες θέσεις τουριστικών λιμένων.

Εναλλακτικές μορφές
Το σχέδιο κάνει ειδική αναφορά σε δύο μορφές θαλάσσιου τουρισμού: τον (πρωτοεμφανιζόμενο) αλιευτικό και τον καταδυτικό. Όσον αφορά τον αλιευτικό τουρισμό, επιτρέπει την ανάπτυξή του σε όποια περιοχή επιτρέπεται η αλιεία (θαλάσσια ή μη), υπό ειδικούς περιορισμούς στις περιπτώσεις των προστατευόμενων περιοχών. Επίσης, σε μισθωμένα τμήματα θαλάσσιου ή χερσαίου χώρου με χρήση εκτροφής ψαριών. Για τον καταδυτικό τουρισμό, προτείνει ως ιδανικές τις περιοχές όπου υπάρχουν υποθαλάσσιοι γεωλογικοί σχηματισμοί, πλούσια οικοσυστήματα, ναυάγια, ενάλιες αρχαιότητες κ.λπ. σε συνδυασμό με λιμενική υποδομή σε απόσταση έως 10 ναυτικών μιλίων.

Γκολφ

Το σχέδιο κάνει ειδική αναφορά και στο γκολφ, πολλαπλασιάζοντας τις περιοχές όπου επιτρέπεται με την προσθήκη ακόμα και περιοχών... με οξύτατο υδατικό πρόβλημα, όπως η Αργολίδα. Πιο συγκεκριμένα, προτείνει τη δημιουργία εγκαταστάσεων γκολφ σε μια ακτίνα 50 χλμ. από Αθήνα και Θεσσαλονίκη και 30 χλμ. από Βόλο και Ιωάννινα. Καθώς, και στην Κρήτη, την Κέρκυρα, τη Ζάκυνθο, την Κω και τις περιφερειακές ενότητες (νομούς) Ηλείας, Μεσσηνίας, Χαλκιδικής (σ.σ. προϋπήρχαν), Αχαΐας, Αργολίδας, Λευκάδας, Αιτωλοακαρνανίας, Κεφαλονιάς (νέες προσθήκες). Επίσης δίνει τη δυνατότητα ένταξης των γκολφ σε οργανωμένους υποδοχείς τουρισμού ή ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις.



Σχόλια